شیشه بالکن چیست؟

امروزه برای بهره گیری بهتر از فضای بالکن های اماکن مسکونی، اداری ویا تجاری، می بایست با ایده جدید بالکن شیشه ای یا شیشه بالکن آشنا شوید. با استفاده از این سیستم، قسمت بازِ بالکن ها به صورت متحرک محصور شده و امکان لذت بردن از مناظر زیبا و چشم انداز های خاص، بدون آزار دیدن از هوای سرد یا گرم یا دیگر مشکلات محیطی، فراهم میشود. اما این سیستم، برای اینکه بتواند بیشترین دید از طبیعت پیرامون را حفظ و عرضه کند از کمترین میزان حفاظ یا چهار چوب برخوردار است و در طراحی و اجرای آن بیشترین سطح از شیشه مورد استفاده قرار می گیرد. تا حس محصور بودن را کمتر القا کند.

cambalkon iran

از آن گذشته این تکنولوژی علاوه بر محصور نمودن بالکن ها، در فضاهای دیگری مانند فضاهای اداری، گلخانه ها، حاشیه استخر ها و مکانهایی از این قبیل نیز استفاده می شود.

بنا بر مطالب فوق، متوجه خواهید بود که ایمنی این دیواره های شیشه ای بدون چهار چوب و متحرک، پایین و رفت و آمد مداوم انسان ، حول و حوش این سازه ها، خالی از خطر نخواهد بود. پس چه باید کرد؟

راه حل، در استفاده از شیشه هایی مقاوم تر و ایمن تر از شیشه های عادی است. شیشه هایی که اصطلاحا شیشه سکوریت نامیده می شوند.

شیشه سکوریت چیست؟

این شیشه در اصل همان جنس شیشه های معمول را دارد. امادر کار گاه های مخصوص، فرآیندی بر روی آن انجام می گیرد که پس از آن این شیشه، سکوریت یانشکن نامیده می شود.

این فرآیند بدین گونه است:

در کار گاه، ابتدا جام های شیشه را در اندازه های مورد نظر با دستگاه های تمام اتوماتیک و یا دستی برش می زنند. سپس بر این شیشه های برش خورده عملیاتی بنام دیاموند انجام می گیرد که بعد از آن، این جام ها از قسمت لبه ها بر روی غلطک های مخصوص کوره قرار گرفته و بصورت افقی، وارد کوره می شوند و تا دمای 700 درجه سانتی گراد حرارت می بیند. این دما به اصطلاح دمای نرم شدن شیشه است. پس از اینکه تمام شیشه به دمای مورد نظر رسید، بلافاصله به وسیله دستگاه مخصوص از دو طرف رو و زیر شیشه دمای بسیار سرد به آن دمیده می شود و  اصطلاحا شوک حرارتی می بیند. در اثر این عملیات مرکز شیشه همچنان دارای مولکول های متحرک در اثر گرمای شدید است. اما سطوح آن به سرعت سرد می شود. و همین عمل باعث ایجاد تنش های مولکولی دائمی در مرکز آن شده و موجب استحکام بیشتر شیشه تا پنج برابر شیشه های معمولی می گردد.

کوره سکوریت

برای عملیات نرم کردن شیشه از دو نوع کوره استفاده می شود که به نام های کوره های کانوکشن و کوره های المنتال معروف هستند.

در کوره های المنتال عملیات انتقال گرما به شیشه به وسیله المنت های مخصوص انجام می شود.

اما در کوره های کانوکشن که سیستم گران تری است، هوای داخل کوره به طور یکنواخت به اندازه دمای مورد نیاز گرم شده و حرارت را بطور یکنواخت به تمام جرم شیشه منتقل می کند. در نتیجه،  سکوریت یکدست تر و بهتری بر شیشه انجام خواهد گرفت.(برای مطالعه نحوه تولید شیشه سکوریت به این صفحه مراجعه کنید)

مزایای شیشه سکوریت

اما در اثر این عملیات چه خواصی در این شیشه ایجاد خواهد شد؟

و آیا مراتب ایمنی مورد نظر سازندگان را در فضاهایی مانند بالکن های محصور را دارا خواهد بود؟

 

  • شیشه سکوریت در برابر شکستگی تا 5 برابر مقاومت دارد.
  • این شیشه ها همچنین در برابر حرارت نیز مقاومتی به مراتب بیش از شیشه های عادی دارند.
  • اگر در اثر ضربه یا فشاری بیش از حد تحمل، این شیشه ها بشکنند، به قطعاتی تبدیل می شوند که لبه های صیقلی دارند و به همین خاطر خطر جراحات وارده بر انسان را بسیار کاهش می دهند.

با این اوصاف ، هم اکنون می توان دریافت که بهترین نوع شیشه برای استفاده در تکنولوژی بالکن شیشه ای ، همین شیشه سکوریت است که به شیشه نشکن نیز معروف است. چرا که در صورت استفاده از شیشه سکوریت بالکنی به جای شیشه معمولی میتوان از خطرات برخورد با انسان و شکستن و ایجاد جراحت تا پنج برابر سابق جلوگیری نمود و ایمنی را بالا برد.

شیشه های سکوریت تاشو چنان که گفته شد در مکانهای دیگری که شاید بیش از بالکن محل رفت و آمد انسان و در معرض خطر باشد نیز کاربرد داشته و با ایمنی بالایی که دارد به خوبی پاسخگوی نیاز همزمان به دید وسیع نسبت به محیط اطراف و حفظ افراد از خطر شکستن شیشه خواهد بود.


منبع مقاله : شیشه بالکن چیست؟